Total Pageviews

Thursday 20 September 2012

Sydney - Day 6 Trip

Penat ke tak penat... aku kena juga bangun pagi. Memang rasa malas nak angkat selimut, lebih-lebih lagi cuaca pagi ini memang terasa amat sejuk. Sememangnya cuaca di Canberra lagi sejuk dari Sydney. Tapi sudah namanya bercuti dan melancong, aku tidak boleh membuang masa, tak boleh bermalas-malas, nanti aku sendiri yang rugi. Persiapan patutnya lagi awal. Waktu pagi ini lah segalanya aku kena packing. Bukan saja untuk check out motel, tapi juga untuk berangkat pulang ke Adelaide dengan penerbangan malam nanti.

Patutlah sejuk sangat malam tadi.... dalam bilik tak rasa sangat sebab boleh pasang heater dan tidur pakai electric blanket.... rupanya kat luar ada frost. Bertempek-tempek frost pada cermin dan bumbung kereta. Tangan pun rasa pedih membeku bila keluar dari bilik .....
Sementara menunggu untuk bersarapan yang disediakan oleh pihak motel (first time jumpa tempat menginap yang menyediakan sarapan di Australia ini), pusing-pusing dulu bergambar sekitar kawasan, semalam tak sempat, sebab terkejar-kejar nak keluar lagi.

Breakfast makan roti bakar dengan jem je.... itu je yang halal.... air...? air teh, kopi dan jus pun ada.

Selepas settlekan check out, aku mula bergerak ke destinasi yang di jadualkan....

Botanical Garden, rasanya di mana-mana pun sama.
Berada di hadapan bangunan baru Paliament House dan nun jauh di depan sana kelihatan bangunan lama Parliament House. Rupanya dua bangunan ini saling berhadapan.
Di hadapan dan pintu masuk bangunan baru Paliament House yang memang di buka untuk public membuat lawatan. Jom kita lihat beberapa suasana di dalam ....

Gambar atas, kanan dan kiri adalah Queen Elizabeth 2 semasa mudanya dan meja tulisnya.

Berada di atas bumbung bangunan Parliament House ini.

Selepas lebih sejam tour di dalam Parliament House, aku bergerak pula mencari War Memorial atau War Museum yang selalu disebut-sebut juga di Canberra ini. Hanya tidak jauh dari tempat ini. Mungkin 1atau 2 kilometer sahaja.

Di hadapan bangunan War Museum, nun jauh di hadapan, kelihatan kedua-dua bangunan Parliament House, baru dan lama.

Di ruang tengah War Museum, perasan sekejap seperti berada di Taj Mahal pula.

Beberapa suasana di dalam museum .......

Terlalu banyak kisah perang yang terpapar di sini termasuklah tentang kaitan dengan negara kita yang pada masa itu memakai nama Malaya di ceritakan.

Suasana yang agak suram di dalam, jika nak ambil gambar pun dengan kamera aku, tidaklah nampak sangat. Lawatan yang jika nak puas hati, sekurang-kurangnya kena berada di dalam ni selama 3 jam untuk menghayati semua, (pendapat seorang rakan yang pernah ke sini). Tapi hubby yang berjiwa ihsan seperti tidak boleh berada lama di dalam museum ini. Haru dan sedih teramat melihat kisah peperangan yang mengorbankan banyak jiwa katanya. Mungkin kerana dia menghayati suasana dalam museum ini.

Menghabiskan lawatan di museum ini pada waktu tengahari dan rasanya masa terlalu mencemburui kami. Banyak lagi tempat yang sepatutnya aku lawati, cuma tidak berkesempatan di waktu ini... mungkin lain kali.... Aku teruskan perjalanan kembali ke Sydney. Meredah Highway dengan selesa dan kembali jam bila sampai Sydney pada pukul 5.00 pm. Hubby terus menghantar aku ke Sydney Airport sementara dia terus ke bahagian pemulangan kenderaan yang kami sewa, juga dalam kawasan airport.

Terasa lapar di airport.....
Kiosk 'Krispy Kreme' (doughnut) di airport.

Pilihan sendiri ..

Makan doughnut dulu lah bagi mengalas perut yang lapar sementara menunggu penerbangan ke Adelaide pada jam 8.40 malam nanti.

Selamat tinggal Sydney, insyaAllah ada rezeki jumpa lagi.....

The End .......

1. I want to eat the donuts! So many doughnuts!! Did you eat all!? Envy you. Maiko

1. Hehehe..... Yesss...! Maiko.... the donuts were so delicious... I ate all... But I think that is n Krispy Kreamy Doughnut in Adelaide....

2. Salam,roti n serunding tu u bw fr msia ke.apa lg foods yg uols bw lg erkk.kt imigration thy all x tanya ke

3. Salam...
    Tak... roti tu boleh dibeli di sana manakala serunding tu saya buat sendiri masa kat sana. Jika serunding daging pastinya tak lepas masa kat imigration tu kecuali tak dicheck betul2. Boleh search apa yang boleh dan apa yang tak boleh dibawa. Memang ketat peraturannya tetapi kekadang tu atas nasib-nasib juga... :-) terima kasih....