Total Pageviews

Saturday 25 August 2012

Kuzi Ayam pula


Testing, testing, testing.... banyak kali percubaan bila pertama kali membuat sesuatu. Bukan apa... nak pastikan supaya kita berpuas hati dan mendapat apa rasa dan target yang kita inginkan. Aku dah buat kuzi daging... dah rasa kuzi kambing... haaa... kali ini aku cuba pula pada rasa ayam. Sama je caranya yang aku buat... hasilnya alhamdulillah... ayam pun sodaaaap....

Aku suka jika ayam 'buku besar', maksudnya ayam tu jangan di potong kecil. Jadinya aku pakai ayam maryland dan tidak dipotong. Teringat pada kenduri dulu-dulu. Masa tu jika kenduri kat kampung, makanan di hidang untuk tetamu, bukan makan buffet. Satu hidangan akan dinikmati oleh empat hingga enam orang tetamu. Kebiasaannya pada menu ayam, seekor ayam akan dibelah empat. Setiap hidangan akan diletakkan satu perempat ekor ayam. Makan ramai-ramai, awak cubit sikit, saya cubit sikit. 

Itulah kisahnya yang mengingatkan aku pada cara lama-lama dan orang dulu-dulu....
Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment